Zoeken
Project

OV SAAL West

Status: Opgeleverd
Projectnaam: OV SAAL West
Locatie: Amsterdam
Opdrachtgever: Combinatie Nieuwe Meer Sporen
Looptijd: Oktober 2010 – januari 2017
Activiteiten: D&C – Speciale projecten, Saneren, Waterbouw
Projectomvang: €7,5 miljoen

Achtergrondinformatie

Om meer treinverkeer tussen Schiphol en Lelystad mogelijk te maken vond een spoorverdubbeling van 2 naar 4 sporen over 8 kilometer plaats onder de naam OV SAAL: Openbaar Vervoer Schiphol – Amsterdam – Aalsmeer – Lelystad. Combinatie KWS-Boskalis controleerde de ontwerpen voor de realisatiefase op werkbaarheid en voerde het sanerings-, asfalt, grond- en spoorwerk uit. Als vertegenwoordiger van Boskalis mochten wij dit project realiseren.

Onze werkzaamheden bestonden onder meer uit het verzorgen van het geotechnisch ontwerp, het verwijderen van asbest en het aanbrengen van een leeflaag over de asbesthoudende grond. Ook brachten wij 2 spirolduikers, een betonduiker, fundatieblokken voor de bovenleiding van het spoor, dwarsliggers en spoorstaven aan.

Deel dit project

Onze werkzaamheden

Wij ontgroeven en realiseerden een bouwkuip in de Nieuwe Meer, inclusief schoonmaken van damwand en heipalen, aanbrengen van een grindlaag en onderwaterbeton en leegpompen van de bouwkuip, circa 6 meter onder waterpeil. Wij verhuurden, plaatsten en verwijderden tevens een werkbrug VK60 van 36,6×4,2 m1.

De werkzaamheden vonden plaats direct naast de A4, de A10 en de spoorlijnen over de sluis bij de Nieuwe Meer. Tegelijkertijd werd aan de snelwegen én de Noord/Zuidlijn gewerkt. In verband met het aanwezige spoor vonden veel werkzaamheden plaats tijdens buitendienststellingen. Samenwerking, transparantie en beschikbaarheid waren dan ook van doorslaggevend belang.

Deel dit project