Search
Datum: 9 december 2021
Categorieën: Nieuws

Deel dit bericht

Nieuws

Dag van de Vrachtwagenchauffeur

Vandaag is het de Internationale Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Daarom zetten we graag één van onze mannen in het zonnetje. Deze keer is het Edward Grevenstuk, al 16 jaar werkzaam als chauffeur bij Markus BV. “Ik werkte als chauffeur bij een ander bedrijf dat vaak door Markus werd ingehuurd. Doordat iemand met de VUT ging bij Markus, werd ik gevraagd om die vacature te vervullen. Dat doe ik nu al 16 jaar met heel veel plezier.” Sinds november ’20 rijdt Edward op een elektrische knijperwagen, een Volvo 8×4.
Hoe bevalt dat? “Heel goed, deze wagen is helemaal af. Hij rijdt op 100% HVO brandstof, is lucht geveerd, rijdt soepel en de elektrische kraan maakt het plaatje compleet. Ik zou er bij wijze van spreken zo mee op vakantie gaan, wat grond in de auto en ik kan er zo mijn tentje in opzetten, haha.”
Hoe ben je met het chauffeursvak in aanraking gekomen? “Bij mijn eerste werkgever maakte ik stelconplaten en die moesten geladen worden in een vrachtwagen, zo ben ik eigenlijk met vrachtwagens in aanraking gekomen. Ik vond het prachtig en daarom ben ik chauffeur geworden. Dat is inmiddels 23 jaar geleden. Werken op de vrachtwagen geeft je veel vrijheid.”
“Het tofste aan het werken bij Markus vind ik het sociale aspect, de manier waarop men met elkaar omgaat. De collega’s op de werkvloer, maar ook ‘van boven’, niemand kijkt op je neer, er wordt altijd naar je geluisterd en dat vind ik heel belangrijk. Uiteindelijk maken we het werk met elkaar.”
Wat kan beter? “Geen idee, ik ben eigenlijk heel tevreden. Het werk wat ik doe, daar heb ik voor gekozen en daar ben ik heel tevreden mee.”
Wat was je mooiste project waaraan je hebt mee mogen werken? “De verbreding van de A1-A6 en de aanleg van de A5. De grootte van het werk en de vele collega’s met wie ik toen heb mogen samenwerken. Die mensen spreek ik nog altijd, bijvoorbeeld via social media.”
Wat is er veranderd in de 23 jaar dat je op de weg zit? “Vooral de drukte onderweg en de korte lontjes bij mensen. Mensen die toch nog even snel voor de vrachtwagen willen schieten, brakechecken heet dat ook wel, waardoor wij weer moeten afremmen en het onbegrip. Iedereen heeft haast tegenwoordig.”
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit? “Mijn werkdag begint om 7:00 uur en dan voer je verschillende klussen uit. Laden en lossen en veel contact met diverse collega’s en je ritten doen. Contact met andere chauffeurs via het 27 MC-bakkie, heerlijk relaxed.”
Heb je nog een tip voor chauffeurs met ambitie? “Jazeker, kom bij Markus werken!